Welkom bij Fortrezza, waar geschiedenis en gastvrijheid samenkomen! Gelegen in het hart van Hellevoetsluis is ons restaurant meer dan alleen een culinaire bestemming—het is een reis door de tijd.

Welcome to Fortrezza, where history meets hospitality! Nestled in the heart of Hellevoetsluis, our restaurant is more than just a dining destination—it’s a journey through time.

Over het historische pand
De vestinghaven van Hellevoetsluis werd begin 17e eeuw aangelegd om de Nederlandse marinevloot te onderhouden. Vroeger werden schepen op hun zijde getrokken voor reparaties, een zwaar proces dat veel mensen en tijd kostte. Omdat de Franse bezetter de strategische waarden van Hellevoetsluis destijds als marinebasis inzag, werd dit groots aangepakt. Tijdens de Franse bezetting bracht waterbouwkundige Jan Blanken vernieuwing met de bouw van een droogdok, waar schepen eenvoudig gerepareerd konden worden.  Onder Jan Blankens’ leiding krijgt Hellevoetsluis één van de eerste stoommachines in Nederland.  Deze stoommachine werd gekocht bij het Engelse bedrijf van James Watt. Het huidige pand van Fortezza was in de 19e eeuw de behuizing van deze stoommachine met pompen. Het zogenoemde pomphuis werd in de jaren 60 gesloopt, maar aan het begin van deze eeuw herbouwd en omgevormd tot een restaurant.

Meer weten? Bezoek de Museumloods bij het Droogdok Jan Blanken.

About the Historic building
The fortified harbor of Hellevoetsluis was established in the early 17th century to maintain the Dutch naval fleet. In the past, ships were tilted onto their sides for repairs, a labor-intensive process that required many people and much time. Recognizing the strategic value of Hellevoetsluis as a naval base, the French occupiers invested heavily in its development. During the French occupation, civil engineer Jan Blanken introduced innovations by constructing a dry dock, where ships could be easily repaired. Under Blanken’s leadership, Hellevoetsluis acquired one of the first steam engines in the Netherlands, purchased from the English company of James Watt. The current Fortezza building housed this steam engine and its pumps in the 19th century. The so-called pump house was demolished in the 1960s but was rebuilt at the beginning of this century and transformed into a restaurant.
Want to learn more? Visit the Museumloods at the Jan Blanken Dry Dock.

Over het bijzondere uitzicht vanaf het terras

De vestinghaven van Hellevoetsluis is begin 17e eeuw aangelegd om de oorlogs- en handelsvloot van Nederland te versterken en te onderhouden. Grote oorlogsschepen zoals de Zeven Provinciën van Michiel de Ruyter werden hier onderhouden. In 1786 maakte tekenaar J. Bulthuis, vanaf ongeveer dezelfde plek als jij nu zit, deze prent van de vestinghaven van Hellevoetsluis. Op de prent zie je de oorlogsschepen in de haven liggen, is de kerk al gebouwd en zie je links magazijnen en een mastkraan voor het scheepsonderhoud.Tegenwoordig is het uitzicht heel anders, je kijkt nu over een haven met pleziervaartuigen en drie bijzondere schepen.

Meer weten? Bezoek de Museumloods bij het Droogdok Jan Blanken.

About the special view from the terrace
The fortified harbor of Hellevoetsluis was established in the early 17th century to strengthen and maintain the Dutch war and trade fleet. Large warships like Michiel de Ruyters’ ”Zeven Provinciën’ were serviced here. In 1786, artist J. Bulthuis created this illustration of the Hellevoetsluis harbor from almost the same spot where you are now. The print shows warships docked in the harbor, the church already built, and on the left, warehouses and a mast crane used for ship maintenance. Today, the view is quite different; you now overlook a harbor filled with pleasure boats and three unique ships.
Want to learn more? Visit the Museumloods at the Jan Blanken Dry Dock.

Ontdek de vesting: Ramtorenschip de Buffel

Ontdek de vesting: Ramtorenschip de Buffel