De IJzeren Eeuw: Innovatie, Geschiedenis en Erfgoed
De IJzeren Eeuw was een periode van grote vooruitgang op het gebied van industrie, technologie en transport, zowel in Nederland als wereldwijd. Voor kinderen is het waardevol om te begrijpen hoe deze ontwikkelingen de wereld om hen heen hebben gevormd. Door deze geschiedenis te bestuderen leren ze:
- Innovatie waarderen: Ze ontdekken dat nieuwe ideeën en technologieën de drijvende kracht zijn achter vooruitgang.
- Geschiedenis begrijpen: De IJzeren Eeuw helpt hen verbanden te leggen tussen het verleden en het heden, bijvoorbeeld hoe industriële innovaties het dagelijks leven, de handel en het landschap beïnvloedden.
- Cultureel erfgoed waarderen: Door te leren over de IJzeren Eeuw krijgen kinderen inzicht in het erfgoed van Nederland en voelen ze zich meer verbonden met de geschiedenis van hun land.
Tijdens dit programma ontdekken leerlingen welke innovaties uit de IJzeren Eeuw hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van Hellevoetsluis. Het bezoek begint met een korte presentatie van de museumdocent over de IJzeren Eeuw en de belangrijke rol die deze periode speelde in de geschiedenis. Vervolgens bekijken de leerlingen de animaties bij de interactieve maquette van de vestinghaven in de IJzeren Eeuw, afkomstig van het Rijksmuseum.
Daarna gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met één van de bijzondere museumstukken uit de collectie. Elk groepje gebruikt het museumstuk als inspiratiebron om een storyboard te maken dat het verhaal van het object vertelt. Aan het einde van de les presenteren de groepjes hun storyboard aan de rest van de klas.
Met deze actieve en creatieve aanpak leren de leerlingen niet alleen over de geschiedenis, maar ook hoe deze verhalen tot leven komen en verbonden zijn met hun eigen leefwereld. Dit programma stimuleert reflectie, samenwerking en creativiteit, en sluit aan op het thema burgerschap.
Specificaties
Groep: basisonderwijs 7/8
Aantal leerlingen: maximaal 40
Taal: Nederlands
Tijd: 90 tot 120 minuten
Investering:
Kerndoelen: 44, 51, 52, 53, 54, 55, 56.
Bekijk hoe de kerndoelen aansluiten op dit programma via de pdf: (binnenkort beschikbaar)
Materiaal: video, presentatie van de museumdocent, creatieve opdracht, presentatie van de opdracht. De beste klas krijgt aan het einde van het jaar een verrassing!
Dit programma is binnenkort te boeken.